Wyszukiwarka zaawansowana

Adres e-mail:

Hasło:

Strona główna > Archiwum > 2015 > 11
Zamów prenumeratę
Ze świata
Otwarcie linii dużej prędkości Valladolid–León w Hiszpanii;
Dobudowanie drugiego toru na odcinku Vojens–Vamdrup w Danii;
Otwarcie zakładu taboru dla pociągów dużej prędkości w Tangerze (Maroko);
Stron 7
Pobierz (.PDF 0.48 MB)

Z Unii Europejskiej
Współpraca kolei rosyjskich (RZD) i UNIFE;
Umowy na dofinansowanie projektu Rail Baltica ze środków CEF;
1 strona

Z kraju
Remont fragmentu linii WKD;
Lokomotywy spalinowe Gama dla PKP IC w komplecie;
2 strony

Wystawa EXPO-1520 w Szczerbince pod Moskwą
Autor: Marek Graff
W dniach 2–5 września 2015 r. w Szczerbince pod Moskwą, gdzie mieści się także Wszechrosyjski Kolejowy Instytut Naukowo-Badawczy (ros. WNIIŻT), odbyła się wystawa nowości taborowych na tor 1 520 mm, zwana EXPO-1520 (ros. ЭКСПО-1520). Wystawa jest organizowana co 2 lata, począwszy od 2007 r., a oprócz nowinek taborowych prezentowane są także pojazdy, urządzenia do napraw i diagnostyki infrastruktury kolejowej, czy systemy bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wszelkiego rodzaju innowacyjne rozwiązania do optymalizacji ruchu kolejowego. W tym roku, ze względu na kryzys ekonomiczny w Rosji, w tym załamanie ceny ropy naftowej, oraz – w konsekwencji – spadek wartości rubla wobec walut zachodnich zakres prezentowanego taboru był znacznie skromniejszy niż w latach ubiegłych. Wystawiono pojazdy zbudowane w krajowych fabrykach z udziałem obcych producentów, a także wyłącznie przez rosyjskie podmioty. 6 stron

Transport kolejowy w systemie airport links w Polsce
Autor: Dariusz Tłoczyński
Głównym celem artykułu jest ocena funkcjonowania sytemu dowozowego do portów lotniczych w Polsce na podstawie badań pierwotnych. Przeprowadzone zostały one metodą wywiadu osobistego w polskich portach lotniczych i obejmowały pytania dotyczące konkurencji na polskim rynku transportu lotniczego, w tym wykorzystania transportu kolejowego jako środka transportu dowozowego do portów lotniczych. 5 stron

Turystyka kolejowa – luksusowe pociągi (7). Elitarna turystyka w Stanach Zjednoczonych
Autor: Joanna Hawlena
Rozwój kolei w Ameryce Północnej nie charakteryzował się spektakularnymi zdarzeniami. Niemal od początku jej istnienia w głównej mierze spełniała funkcję przewozu ładunków, natomiast w okresie późniejszym, ze względu na dobrze rozbudowany system szybszych połączeń lotniczych, kolejowe przewozy pasażerskie zyskały mniejszą popularność. Pociągi kursujące na terytorium USA nie charakteryzują się szczególnym poziomem komfortu świadczonych usług, natomiast w Kanadzie istnieją pociągi o wyższym standardzie luksusu. Jednak nie spotyka się w ich wystroju przepychu, przesadnej stylizacji lub też wyrafinowanej obsługi dotyczącej warunków podróżowania i ofert kulinarnych, a także symboli sprzyjających wyróżnieniu i nobilitacji, co często jest istotnym wyznacznikiem legendarnych pociągów kursujących na innych, wcześniej opisanych kontynentach. Trzeba jednak zauważyć, że kilka z nich oferuje usługi charakteryzujące się wysokim poziomem jakości, stąd można je zaliczyć do pociągów, w których podróż przebiega w warunkach podwyższonego komfortu. 9 stron

Kolejowe połączenia pasażerskie Warszawy z Wrocławiem
Autor: Aleksander Janiszewski, Henryk Karbowiak
W czasie intensywnego rozwoju sieci kolejowej w II połowie XIX w. i pierwszych latach wieku XX Wrocław – z racji przynależności do Niemiec – uzyskał świetne połączenie kolejowe z Berlinem i równie dobre z Dreznem. Po przyłączeniu Ziem Odzyskanych do Polski (1945 r.) połączenia kolejowe Warszawy z Wrocławiem stanowiły (szczególnie na kresach wschodnich byłego zaboru pruskiego) dość przypadkowe odcinki linii w aspekcie relacji Warszawa–Łódź–Wrocław. Połączenie Ostrowa Wielkopolskiego z Grabownem odbywa się poprzez Odolanów (linia jednotorowa) lub poprzez Krotoszyn (linia dwutorowa). 2 strony
Pobierz (.PDF 0 MB)

Tramwaje w Barcelonie
Autor: Marek Graff
Sieć tramwajowa w Barcelonie, aglomeracji liczącej 1,61 mln mieszkańców, składa się z 2 odseparowanych części nazwanych Trambaix i Trambesòs. W obrębie każdej z sieci funkcjonują 3 linie, odpowiednio 1-3 i 4-6. Obie sieci łączą poszczególne dzielnice Barcelony: Baix Llobregat (Trambaix) oraz Sant Adrià de Besòs i Badalonę (Trambesòs). System tramwajów jest obsługiwany przez pojazdy Citadis 302 wyprodukowane przez Alstom. Całość jest zarządzana przez przewoźnika Tramvia Metropolità. Sieć tramwajowa nie jest masowym środkiem komunikacji w mieście i pełni rolę jedynie pomocniczą wobec sieci metra. 3 strony

Zarys dziejów sieci kolei cukrowniczych w Polsce
Autor: Ariel Ciechański
Sieci kolei cukrowniczych w Polsce są interesującym i istotnym zjawiskiem, nierzadko pełniącym w systemie transportowym regionów rolę porównywalną z podobnymi sieciami kolei użytku publicznego (np. ze względu na wielkość wykonywanych przewozów). Na 1881 r. przypada pierwsze udokumentowane uruchomienie linii kolei cukrowniczej w Polsce. Za końcową datę ich funkcjonowania się uznaje się rok 2003 – moment zakończenia eksploatacji ostatnich kolei cukrowniczych w Tucznie i Kruszwicy (zarazem były to jedne z pierwszych tego typu kolei na ziemiach polskich). W artykule syntetcznie przedstawia się rozwój i regres sieci kolei cukrowniczych oraz podejmuje próbę wskazania genezy tych procesów. W końcowej części artykułu autor odnosi się także do klasycznych modeli sieci transportowych. 6 stron

Shinkansen E7/W7
Autor: Akihiro Nakamura, Marek Graff
Pomysł na zbudowanie pociągu dużych prędkości – jako następcy serii Shinkansen E2 –pojawił się w Japonii w połowie grudnia 2011 r. Aby zmniejszyć koszty zakupu pojazdów, powołano konsorcjum otworzone przez JR East i JR West, które miało złożyć zamówienie u krajowych producentów. Te pociągi dużych prędkości oznaczono jako Shinkansen E7/W7; pierwotnie dedykowane były one do obsługi linii Hokuriku Shinkansen poprzez linię Nagano Shinkansen, a później także linii zarządzanych przez JR West. 3 strony

Dylematy i wyzwania zamawiającego w analizie kosztów i korzyści projektów transportowych
Autor: Adam Wykowski
Korzeni dylematów wokół finansowania infrastruktury transportowej upatrywać można w klasycznym przeciwstawieniu teorii liberalizmu gospodarczego i teorii interwencjonizmu państwowego. W artykule pominięto rozważania teoretyczne, koncentrując się na przedstawieniu dylematów i wyzwań z praktycznego punktu widzenia. Artykuł odnosi się do projektów inwestycyjnych, realizowanych przez Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu w ostatnich kilku latach w ramach studium wykonalności z zakresu infrastruktury kolejowej. 3 strony





A A A
Copyright 2012-2013
Korzystanie z serwisu tts.infotransport.pl znacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Regulaminie.
Akceptuję politykę plików cookies (nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia).