Wyszukiwarka zaawansowana

Adres e-mail:

Hasło:

Strona główna > Archiwum > 2017 > 09
Zamów prenumeratę
Ze świata
Dobudowanie drugiego toru na linii Neapol–Bari we Włoszech;
SNCF otwierają linię LGV Sud Europe Atlantique i linię LGV Bretagne– Pays de la Loire;
2 strony.
Pobierz (.PDF 0 MB)

Z Unii Europejskiej
Nowy plan wdrożenia ERTMS;
Jedna strona

Z kraju
Pierwsze przeglądy P4 zespołów ED250 Pendolino;
Jedna strona

MEDCOM podwaja moce produkcyjne i inwestuje w rozwój
MEDCOM należy do światowej czołówki producentów urządzeń energoelektronicznych, ale wcale nie zamierza zwalniać tempa rozwoju. Polski producent właśnie przygotowuje się do uruchomienia nowego obiektu produkcyjno-szkoleniowego, rozwija dział badań i rozwoju, a w październiku uruchamia wspólnie z Politechniką Warszawską własne studia podyplomowe. 2 strony

Transport kolejowy w Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju


Przemysł taboru szynowego w Polsce
Autor: Marek Graff
Przed 1989 r. kolej w Polsce była podstawą transportu osób oraz towarów. Ówczesny nacisk na rozwój przemysłu ciężkiego – przewozy stali, węgla kamiennego spowodował, iż złoty wiek kolei w Polsce trwał znacznie dłużej niż w krajach zachodnioeuropejskich. Niewielka liczba samochodów prywatnych powodowała, iż kolej była traktowana jako podstawa systemu transportowego kraju, jednak była znacznie przeciążona i chroniczne niedoinwestowana. Realia gospodarki rynkowej po 1989 r. były z jednej strony nowym impuls rozwojowym, jednak upadek zakładów przemysłu ciężkiego – hut żelaza, koksowni, czy kopalni węgla kamiennego, oznaczał drastyczny spadek przewozów towarów masowych dotychczas przewożonych koleją. Dopiero przeprowadzona restrukturyzacja kolei po 2000 r., a także członkostwo w UE od 2004 r. znacznie poprawiło stan kolei w Polsce – odrodzenie się przemysłu taborowego, nowe zamówienia – początkowo na lekkie pojazdy spalinowe, później na elektryczne zespoły trakcyjne czy tramwaje nowej generacji, które zamawiano u polskich producentów, ew. wytwarzano w Polsce, także na eksport. Rozpoczęto także remonty infrastruktury kolejowej, ze znacznym wsparciem funduszy UE. Pojawienie się Pendolino na sieci PKP stało się symbolem jakościowego i technologicznego postępu, jaki dokonał się na kolei w Polsce po 1989 r. 18 stron
Pobierz (.PDF 1.14 MB)

Uwarunkowania obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego przez transport kolejowy
Autor: Agata Pomykała
Budowa portu lotniczego pomiędzy Warszawą a Łodzią jest dużym wyzwaniem logistycznym również w zakresie zapewnienia sprawnego dowozu do niego pasażerów. Jego przewidywana lokalizacja, w odległości 30–50 km na zachód od centrum Warszawy wpisuje się w światowe trendy przenoszenia uciążliwych dla otoczenia lotnisk poza tereny zurbanizowane. Warunkiem powodzenia całego przedsięwzięcia będzie jednakże zapewnienie sprawnego i niezawodnego transportu zarówno publicznego, jak i dojazdów indywidualnych. Nowy port lotniczy będzie porównywalny pod względem liczby obsługiwanych pasażerów do największych portów lotniczych Europy: Charlesa de Gaulle’a w Paryżu i we Frankfurcie. Oba są obsługiwane przez rozległe sieci kolei dużych prędkości oraz przez sprawny transport aglomeracyjny i regionalny. Rozwiązania zagraniczne mogą być przykładem dla opracowania docelowej obsługi komunikacyjnej nowego portu lotniczego. Zagadnienia te są przedmiotem rozważań w niniejszym artykule. 9 stron.

Przemysł taboru szynowego w regionie Walonia (Belgia)
Autor: Marek Graff
Przemysł taboru szynowego w Walonii (regionie Belgii) obecnie raczej nie wytwarza gotowych pojazdów, a jedynie jest podwykonawcą dla globalnych koncernów dysponujących własnymi zakładami. Jednak liczba firm funkcjonujących w branży kolejowej jest znaczna – zarówno producentów podzespołów, elementów konstrukcyjnych taboru kolejowego, jak i elementów automatyki czy infrastruktury kolejowej. Podmioty z profilem działalności w branży kolejowej w Belgii dysponują nie tylko bogatym doświadczeniem, ale także inwestują we własny rozwój, zatem oferowane produkty można określić jako nowoczesne i innowacyjne. 3 strony.

Zespół trakcyjny Giruno/SMILE
Autor: Karolina Ziółkowska
Zespoły Giruno to pociągi dużych prędkości zaprojektowane przez firmę Stadler na zamówienie kolei szwajcarskich i przeznaczone do obsługi nie tylko połączeń krajowych, ale także międzynarodowych (Niemcy, Austria, Włochy). Zatem podobny pojazd musi być wyposażony w kilka systemów bezpieczeństwa ruchu, oraz przystosowany do eksploatacji na liniach zelektryfikowanych kilkoma rodzajami napięcia. Stadler, który dotychczas wytwarzał pojazdy do obsługi ruchu regionalnego czy aglomeracyjnego, ewentualnie kolei wąskotorowych, zdecydował się przyjąć zamówienie na tabor dużych prędkości. Osobnym zagadnieniem jest specyfika sieci kolejowej w Szwajcarii – obfitująca w liczne tunele, w tym biegnący przez przełęcz św. Gotarda (50,6 km), co wymaga od producenta zapewnienia – dla pasażerów odpowiednich warunków podróży (odpowiednia temperatura czy wilgotność powietrza na pokładzie pociągu), a od taboru – niezawodności przy zmianach temperatury przy wjeździe czy wyjeździe z tuneli. Zespoły będą dostarczane począwszy od 2019 r., po wykonaniu niezbędnych prób techniczno-ruchowych w kilku krajach. 3 strony.

Efekty społeczno-gospodarcze budowy linii dużych prędkości w Polsce. Wpływ inwestycji na rozwój przemysłu, sektora budowlanego i zaplecza naukowo-badawczego
Autor: Jan Raczyński
Projekty budowy linii dużych prędkości w Polsce, oprócz efektów wynikających z poprawy słabo rozwiniętego systemu kolejowego, czyli radykalnego skrócenia czasu przejazdów w skali całego kraju, poprawy dostępności transportowej wszystkich regionów Polski oraz poprawy efektywności ekonomicznej przewoźników kolejowych, mają istotny wpływ na rozwój gospodarczy kraju. Wynika to nie tylko ze skali inwestycji, ale przede wszystkim ze znaczącego impulsu innowacyjności i zaawansowanych technologii, które przekładają się także na rozwój innych dziedzin gospodarki. Oprócz poprawy wskaźników makroekonomicznych, budowa linii dużych prędkości będzie miała istotny wpływ na przemysł kolejowy i budowlany oraz będzie poważnym impulsem dla rozwoju zaplecza naukowo-badawczego. Zagadnienia te są przedmiotem analizy w niniejszym artykule. 5 stron.





A A A
Copyright 2012-2013
Korzystanie z serwisu tts.infotransport.pl znacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Regulaminie.
Akceptuję politykę plików cookies (nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia).